Nytt seminar om ungdomstiden
Ungdommen, åpenheten og subjektiviteten.
I dette seminaret vil det kliniske arbeidet med ungdommen være i sentrum. Ungdomsfasen handler blant annet om å bryte løs fra familien og finne egne metoder, løsninger og veier i livet. Ungdommer beveger seg da ut i et usikkert og åpent livsrom for å lete etter fester i seg selv og i samfunnet. Når ungdommen kommer til terapi med sine symptomer befinner de seg i dette åpne landskapet. Psykoanalytikeren Wilfred Bion oppfordret også terapeuten til å starte timen med en åpen innstilling, uten hukommelse og begjær. Ingen forandring skjer uten at pasienten og terapeuten møter det urovekkende som befinner seg i de åpne rommene. Målsettingen med seminaret er å utforske møtet med det åpne og urovekkende som både ungdommen og terapeuten konfronteres med i det terapeutiske rommet. Ungdommen kjenner ikke seg selv og terapeuten vet heller ikke hva som kommer til å skje eller hvilken retning terapien vil ta. Ved å følge klinisk materiale sakte og i detalj vil vi utforske ungdommen og terapeutens subjektivitet i møte med det åpne og urovekkende som vi møter. Hva vil det si å være åpen og på hvilken måte er vi åpen? Et den noe mønster i de persepsjonene vi tar inn og de vi støter ut? Vi vil også undersøke hva som er det genuine og originale ved akkurat denne ungdommen, som vi kan lære noe nytt av og som ingen teorier kan fortelle oss om.
Seminaret vil gå over 5 ganger og vi vil utforske forskjellige tema hver gang.
1. Vi utforsker vår egen ungdomsfase og undersøker hvordan den løsningen vi fant er med på å hindre eller fremme vår forståelse av ungdommen. Er det noen typer problematikker vi helst holder oss lang unna? Når blir vi overidentifisert eller distanserte? Hvordan er det mulig å forstå det som er helt fremmed for oss selv? Hva slags angster møtte vi selv i ungdomsfasen og hvordan preger det vårt møte med ungdommens angster.
Inspirasjon: Andy Goldsworthy «Rivers and tides” (CD). En film om hvordan en av verdens ledende naturkunstnere igjen og igjen på sine vandringer oppdager noe nytt i det samme landskapet.
2. Vi utforsker det terapeutiske feltet. Vi møter en annen, våre egne historier aktiveres og så blandes vi sammen med ungdommen i et emosjonelt, kognitivt, fantasipreget og symbolsk felt. Kanskje denne sammenblandingen og mangfoldet av kontaktnivåer er et eksempel på det landskapet som Donald Winnicott kaller det formløse, som er den eksistensgrunnen som alt liv vokser ut ifra og som alle samspill beveger seg i. Hvordan kan beveger vi oss i dette komplekse landskapet uten å lukke, men samtidig finne noe å holde fast i? Hvordan kan vi være mer fri til å uttrykke tanker og ideer uten å frykte at det forstyrrer og ødelegger?
Inspirasjon; Joyce Mcdougall «Theaters of the mind”. Madeleine og Willy Baranger “The work of confluence” Antonino Ferro, Giuseppe Civitarese “The analytic field and its Transformations”
3. Vi utforsker åpenheten. Terapi en prosess. Det er bevegelser i mange retninger, på vei mot noe vi ennå ikke vet hva er, på leting etter erfaringer, metaforer, språk som kan skape former. Vi utforsker Bion´s «uten hukommelse og begjær». Hva vil det si å stille seg åpen uten feste i teori, metode eller retningslinjer? Hva forteller våre forestillinger, kroppen, følelsene og sansene oss? Hva slags tidsfølelse lever vi i? Vi utforsker forskjellige lyttemåter. I hvilken grad er det mulig og hva skjer når vi forsøker å legge ned våre pre-konstruerte forestillinger? Hvordan kan vi slippe våre egne drømmeaktige forestillinger mer til og stole på dem? Hvordan oppleves det å befeste seg selv i en mottagelig, undrende og lyttende posisjon i et samfunn som krever handling, tydelige svar og dokumentasjon?
Inspirasjon: Martii Siirala «From Transfer to Transference» Wilfred Bion “Three papers of W.R.Bion” Gemma Corradi Fiumara “The other side of Language: A Philosophy of Listening”
4. Vi utforsker hva det vil si å være i kontakt. Både ungdommen og terapeuten lever i mange rom, et intrapsykisk rom, et interpsykisk rom og et rom som kaller borderspace, hvor noe vandrer frem og tilbake uten grenser. Vi lever også på mange scener, familiescener og selvbildescener på en og samme tid. Kontakten mellom ungdommen og terapeuten foregår på mange plan samtidig. Ungdommen har mange forskjellige uttrykks og kontaktformer på samme måte som terapeuten har det. Vi utforsker forskjellige nivåer som grenseløshet, symbiose, adskilthet, nærhet og avstand, og hvordan det virker på oss. Er det noen kontaktformer vi unnviker og hvordan lever vi med alle nivåene av kontakt som eksisterer samtidig uten å redusere og forenkle? Hvordan kan vi være oss selv og samtidig gi den andre plass?
Inspirasjon: Joyce Mcdougall «Theaters of the body”Vi utforsker vår egen motstand. Å være terapeut og gå i terapi berører de vanskeligste og mest angstfylte områder i både ungdommen og terapeuten. Det kreves av terapeuten derfor en stor grad av åpenhet overfor egne vansker og sårbarhet. En av terapiens gaver er derfor at terapeuten hver dag kan bringes i berøring med egne sårbare områder og samtidig arbeider for å åpne opp og forstå mer. Det eksisterer alltid en kamp mellom å åpne opp og lukke igjen, mot å begi seg ut i det farlige eller trekke seg bort, mellom å møte smerten eller bedøve seg mot smerten. Vi vil utforske hvordan denne kampen utfolder seg i hver og en av oss, og på hvilken måter vi møter og holder ut den psykiske smerten vi hver dag møter i terapirommet. Bracha Ettinger “The Matrixial borderspace» Donald Winnicott´s begreper «subjective object, transitional space og objective subject” 5.
Inspirasjon : C. Fred Alford «The psychoanalytic Theory of Greek tragedy” og “Trauma, Culture, and Ptsd” Anselm Kiefer: Kiefers malerier skaper et kosmiske rom mellom fortid og nåtid, mellom jorda og himmelen, mellom historiens gang og de evige spørsmål. Målsettingen med kurset et at hver enkelt kan bli tryggere på å vandre med seg selv og egen subjektivitet i et åpent terreng uten å ha tydelige svar. Det er også en målsetting å kunne bli tryggere på å stole på egne forestillinger, følelser, mottagelighet og evner til ubevisste kommunikasjon. Det understrekes at seminaret ikke er gruppeterapi. Seminarleder tar ansvar for å regulere åpenheten etter hva hver og en ønsker. Men, det er samtidig en forutsetning at de som søker vil utforske områder på en annen måte enn å få oppskrifter og teorier.
Sted: IBUPs lokaler i Gjerdrums vei 19
Tid: 6. september 27. september 18. oktober 8. november 29. november Alle kvelder kl. 18–21
Seminarleder: Per Are Løkke Seminaravgift: kr. 2500,-.
Påmelding skjer ved å sende navn, adresse og fakturaadresse til post@ibup.no.